Friday, April 13, 2012

Meddelande från den andra sidan

Minns ni det här inlägget? Min mormor känns av på alla möjliga sätt. Nu har hon hjälpt till igen.

I veckan startade jag med ett illustrationsprojekt där jag försöker teckna alldeles själv. Vissa saker är klurigare än andra och jag kan knappast kalla mig duktig men jag kan "få till det" ibland. Nåväl, en av de svårare sakerna var att teckna fina gammaldags bokstäver. Old school. Jag gnisslade tänder och tänkte att jag kanske skulle bli tvungen att tänka om.

En dag gick, två dagar gick och sedan kom maken hem med en kasse tidingar som han hämtat hos min mamma. Eftersom jag bara drällde omkring och inte gjorde något vettig beslutade jag mig för att läsa några av tidningarna istället. Då hittade jag oväntat något från år 1962...

Mormors märkbok. Hela boken är fylld av gammaldags bokstäver som mormor använde när hon broderade lakan, gardiner och bordsdukar. Jag hade ingen aning om att mormor hade en sådan bok, även om det verkar logiskt så här i efterhand. Än mindre visste jag att mamma hade sparat boken. Mamma hade heller ingen aning om att jag knåpade med illustrationer.

När jag slog upp boken fann jag mormors läskpapper som hon använt för att kopiera bokstäver till monogram. En varm doft av just min mammas mamma kom också emot mig som en mjuk omfamning från en plats långt borta- men ändå så nära. :-)

Tack mormor!


5 comments:

  1. ljuvligt att få en sån gåva !

    ReplyDelete
  2. Ja, vilken överraskning! Spöklikt och varmt på samma gång. :-) Kul att se dig här! Trevlig helg, kram!

    ReplyDelete
  3. Vilken härlig stillsam påhälsning.
    Ha en riktigt härlig helg! Kram!

    ReplyDelete
  4. Fantastiskt! Vilken fin bok dessutom!

    Kram och ha en härlig lördag!

    ReplyDelete
  5. :-) Kram till er båda också, Anneli och Joanna!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...