Saturday, August 18, 2012

Avtalsbrott-marknadsföringsklausuler i förlagsavtal

I juli skrev jag det här inlägget om det oftast skeva styrkeförhållandet mellan författare och förlag. 

I dagarna har jag hört ledsna röster från folk som antagits av förlag på villkoret att de ska stå för en del av tryck- och/eller marknadsföringskostnaden själva. I rättvisans namn vill jag uppmana alla att vara mycket försiktiga innan ni väljer en sådan väg. Det kan både kosta er mycket pengar och inte hålla vad som utlovats er.

Finns klausuler om rätt till marknadsföring har man rätt till sådan, annars föreligger avtalsbrott. En otäck liten företeelse där man som minsta part, författare, får det tufft både ekonomiskt och känslomässigt om förlaget i fråga inte levererar.

Glöm inte heller att kolla vad det är som inte sägs i eventuella förlagsavtal. Försök att tänka efter före så att säga.

Kanske ett aningen dystert inlägg men jag hör alltför ofta klagomål kring just detta i bokskrivarkretsar och tycker att vi alla förtjänar så mycket bättre efter, kanske, åratal av knåpande vid våra skrivarplatser.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...