Saturday, August 4, 2012

Varning

Till alla er som drömmer om det ljuva livet på landet. Det där livet då ni ska gå i era nyinköpta, färgglada gummistövlar och bekymmerslöst fixa i trädgårdslandet, kratta lite löv och kanske plocka några äpplen från det egna äppelträdet utanför köksfönstret. Allt samtidigt som ni drar in långa, friska andetag av lantluften och blir helade i kropp och själ.

Här kommer några direkta tips:

De snygga gummistövlarna går sönder på stubinen när man trampar omkring i riktig skog. Ni vet en sån där skog med vassa kvistar och där vildsvin springer lösa. Detta är inte som att klampa omkring i Hunter runt Djurgårdskanalen.
Trädgårdslandet växer och växer och kräver vattning både morgon och kväll. Dessutom bor det invånare i raderna av spenat, sallad och potatis. Ibland är dessa invånare långa och slingriga med läbbiga mönster på ryggen. Och huggtänder.
Löven, löven, löven. Behöver jag säga mer? En miljon knopppar blir till en miljard löv. Just so you know. Så till äpplena. Det är inte ett äpple som det handlar om. De är hundratals och de drar till sig getingar som surrar i gräset och som människa eller husdjur kliver på i värsta fall.

Folk tror att man har så lite att göra när man bor på landet. Det trodde jag också. Ack, så fel jag hade. Jag är helt slut.

PS Ska ni nu ändå göra slag i saken och byta stan mot landet, köp då för fasicken inte färgglada gummistövlar. Det är i det särklass bästa sättet för de äkta byborna att räkna bort både dig, din familj och de tre kommande generationerna av din avkomma som storstadsfolk inom loppet av några få sekunder.

2 comments:

  1. Jag som går omkring i ett par gröna Nokiastövlar från 1992 med ett hål i från en gren, är alltså helt rätt på landet? Jag visste det! Köp en äpplemustmaskin och tillverka din egen must. Med etiketter som "Författarinnans försvinnande goda must" eller något?

    ReplyDelete
  2. Ha ha. Jag känner igen det där. Nu har jag köpt riktiga stövlar, Viking. Så nu saknas bara hjälmen med hornen för att ta sig an getingar, ogräs och annat snår i trädgården :). Och ska jag städa upp i uthuset skulle jag verkligen behöva en hjälm. Förra året höll jag på att svimma av en kratta som ramlade ner i huvudet :).

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...