Saturday, August 18, 2012

Skrivstämningen och hur den uppnås

Igår skrev Christin Ljungqvist om hur hon avsåg att äta kokosbollar och se på Sagan om Ringen. Det gjorde hon alldeles rätt i enligt mitt tycke. Särskilt om hon vill få skrivfart. (Inte för att det behövs, hon har precis avslutat sitt andra manus)

Det finns få filmer som just Sagan om Ringen när det gäller att få mig att skriva och skriva riktigt mycket. När loppet tycks helt kört, idéerna har sinat och skrivhumöret tryter, då är den filmen räddningen. Tack vare den skrev jag febrilt precis innan resan till Österrike. I min Iphone, i brist på annat.

Nu, inför skrivhösten, avser jag att låta filmen gå på i bakgrunden. Det hela känns väldigt Pavlovs hundar med en viss ändring när det gäller resultatet. När Cate Blanchett viskar i inledningen fattar jag pennan:

"The world is changed. I feel it in the water, I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost, for none now live who remember it."
Vilka filmer triggar ert skrivande?

1 comment:

  1. Hm, var länge sedan jag såg Sagan om ringen, kanske ska se om den får fart på skrivandet.
    Har mailat dig nu =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...