Thursday, August 1, 2013

Google Böcker vs Amazon (Oxens Årshoroskop 2014 får avgöra striden)

 



Det var inte så länge sedan Google Böcker slog upp portarna för den svenska marknaden. Jag hoppade högt av glädje och tänkte att, nu jäklar smäller det! Men, efter några timmars efterforskningar är jag inte så säker längre.

Jag utgår i min analys från mig själv och kriterierna är således följande:

-Bok/Böcker finns publicerade på Amazon och via deras KDP Select. KDP kräver exklusivitet, d v s man får inte sälja sina böcker någon annanstans för att de ska hjälpa till med marknadsföringen.
-Bok/Böckerna finns utgivna på engelska

Om jag nu vill göra mina redan utgivna böcker tillgängliga för Google Böcker blir resultatet att:

-Jag måste dra mig ur KDP Select.
-Jag behöver ett ISBN nummer. (Amazon kräver inte ISNB, de använder sig istället av ASIN, deras eget nummer för att identifiera boken. Faktum är att Amazon inte bryr sig om mitt ISBN nummer alls- således är det helt onödigt att skaffa ett sådant.)

Detta låter inte så krångligt egentligen, KDP programmet pågår i tre månader sedan upphör det. ISBN torde jag kunna skaffa i Sverige relativt enkelt.

Men, så till det som är min stora fråga, hur gör jag om jag vill ge ut böcker på mitt eget språk; svenska?

-Jag behöver ISBN
-En svensk bokhandel som ger ut min bok, alternativt en hemsida som säljer boken direkt till läsaren.

Nu är det den late i mig som talar. Nej! NEJ!!! Allt är så lätt med Amazon, från uppladdning till royalty till ASIN till världsmarknad. Men, och det är verkligen ett stort MEN, vilket sätt är det man söker information på? Number one site? Svaret är GOOGLE, inte Amazon. Genom att välja boktitel via SEO/populära sökord, kommer Google ge dig ett försprång som Amazon troligen aldrig kan göra.

Summa summarum, det är bara att införskaffa ett ISBN och ladda upp en bok på publit för att sedan pröva Google Böcker.

Faktum är att jag redan beställt mitt första svenska bokomslag: Det blir Oxens årshoroskop 2014 som får bli försökskanin! Ja, Oxens årshoroskop kommer jag alltså att skriva på svenska. En aning spretig kan tänkas med tanke på att Skytten och Lejonet redan är utgivna på engelska ,men lika så gott att få det här e-bokstestet ur världen.

4 comments:

  1. Då ropar jag som oxe HURRA och införskaffar och kan ge feed-back på hur smidigt det var. Eller osmidigt. Jag som gett ut en bok själv, vet att det är löjligt enkelt att skaffa isbn, så det är bra att inte det står i vägen för dig för att pröva google. Måste du gå genom Publit om du skaffar e-bok? Jag kan rekommendera att du kollar upp novellisten.se där Teuvo som är namnet bakom, är mycket hjälpsam.

    ReplyDelete
  2. Hmm, tack Hanna, det där måste jag kolla. Du har nämnt honom tidigare och jag var nog inte uppmärksam på att han publicerade då. Jag var mest intresserad av formattering då. Ska kolla igen. Men vilka är fördelarna med att välja novellisten istället för Publit. Den senare är ju helt gratis och verkar enkel enough? Kram Helena

    ReplyDelete
  3. Jag tror inte att Publit är helt gratis vad gäller detta. Väl? Har du kollat upp det ordentligt?

    ReplyDelete
  4. Jag läste på deras hemsida under "Vanliga frågor" och där stod att det är gratis att lägga upp en e-bok hos dem. Dock kostar det 300 kr om man vill gå med i Bokrondellen för att synas i alla internetbokhandlar. Men det är inte deras kostnad, utan Bokrondellens. :-0

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...