Thursday, February 23, 2012

Spöken, medium och andar

Jag gillar artikelserien i Svenska Dagbladet om spöken, medium och andar. Det hela startade med Sifo-undersökningen där var femte svensk anser sig tro på spöken och kulminerade när det twittrades och skrevs om resultatet av undersökningen.

Jag tror på spöken, det vet ni ju. Det vore för tråkigt att tro att det inte finns något mer. Det finns så mycket som ger inspiration i de insändares kommentarer som publiceras på SvD. Stoff till framtida böcker kanske? Esoterik och skrivande är ju minst sagt på tapeten. Vissa författare tror själva på andevärlden, andra inte. Spelar inte så stor roll vilket, historierna är roande i vilket fall.

För mitt eget skrivande har jag koncentrerat mig på en mycket speciell man som visar sig på det Kungliga Slottet i Stockholm med några århundradens mellanrum. I dag, när en ny svensk prinsessa sett dagens ljus, känns just de spöken som sägs visa sig för de kungliga, extra aktuella. Med så mycket historia under taken på både Kungliga Slottet och Haga Slott undrar man ju vad som dröjt sig kvar...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...