Tuesday, June 19, 2012

Hjälp! PC eller Mac?

Det är frågan. Slipper man virus med Mac? Vilket skrivprogram använder man på Mac? Vad är bäst för en som egentligen bara behöver skriva i word-dokument eller liknande? Någon som har haft PC och bytt till Mac och som skriver böcker?

Nu har snart min dator, PC, sett sina sista dagar och jag vet inte om jag kanske borde testa Mac istället. Hur göra med alla de word-dokument som jag har skrivprojekten på i sådana fall?

Om någon kan hjälpa mig att bringa reda angående teknikens värld, vore det hemskt välkommet!

2 comments:

  1. Hej! Jag var nyligen för skojs skull och tittade på en mac. Min PC är också på upphällningen. Killen förklarade att det finns skrivprogram som är integrerbart med word. Det vill säga att Mac:en har ett ordbehandlingsprogram som kan hantera wordformat. Exakt hur det går till testade jag aldrig. Däremot funderar jag på att köpa Scrivener för ca 300 kr om jag köper en Mac. En programvara som gjord för författare att organisera dokument, kapitel, karaktärer mm. Själv sparar jag alltid mina dokument i odt-format istället för doc-format. Det kan läsas av alla ordbehandlingsprogram.
    det bästa du kan göra är att gå in i en butik, helst Apple, för att få en demonstration. Tyvärr är MacBook MYCKET dyrare än en bärbar PC. Men du får något för pengarna. Smarthet, enkelhet, säkerhet och framförallt kvalitet. Nu låter jag som en försäljare :D. Jag kanske har valt fel yrke :). Nåja, lycka till med datorköpet vad det nu än blir :)
    Kram Carola

    ReplyDelete
  2. Wow, Carola! Vilken toppen-redogörelse, stort tack! Jag vet att det är en aning dyrare men jag har liksom, av outgrundlig anledning, "sett" mig själv skriva på en MacBook framöver. En annan har väl blivit lätt knasig till slut... :-) Jag ska följa ditt råd och besöka butik! Scrivener låter spännande också! Kramar Helena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...