Sunday, September 8, 2013

Amazon slutar sälja dina böcker om du inte gör detta...

För en dryg vecka sedan fick jag en alert på mitt KDP-konto (Kindle Direct Publishing)- det var dags att uppdatera alla skattetekniska uppgifter. Tidsramen för att gå igenom deras Tax Interview hade slutdatum i mitten på oktober med notering om att böckerna skulle komma att sluta säljas om man inte fullföljde uppmaniningen. Det Amazon vill ha reda på är om man räknas som US citizen eller Foreigner. Om man tillhör den senare kategorin, och saknar amerikanskt skattenummer, kan man ändå sälja sina böcker på Amazon. Dock innehåller de 30% av vinsten tills man skickar in uppgifter där man visar att man kommer att betala skatt i sitt hemland.

Jag tänkte att jag "det där tar jag tag i när jag kommer hem från Kroatien". Döm om min förvåning när jag kontrollerade antalet sålda böcker för den senaste veckan,i USA, imorse: 0, zero, nada, zip. Amazon har redan börjat tjata på mig att skicka in alla uppgifter genom att tydligen sluta upp med att marknadsföra och tipsa om böckerna. I England och Tyskland säljer böckerna, men inte i USA. 
Men du kanske bara hade en dålig försäljningsvecka, kanske någon nu säger? Så kan det vara, men saken är den att böckerna den senaste tiden verkligen har sålt, varje vecka på Amazon. Så något kändes uppenbarligen shady.
Har jag rätt kommer försäljningen i USA nu att ta fart igen. Jag ska hålla er uppdaterade.

Om ni vill sälja på Amazon, missa då inte att fylla i uppgifterna när de ber om dem. Direkt.

Skattemässig summering:
1. Amazons Tax Interview kommer att avgöra om ni räknas som US resident eller utlänning.
2. Är ni svenskar går det utmärkt att sälja era böcker utan att skicka in ett s k TIN (Tax Id Number), notera dock att Amazon innehåller 30% av vinsten tills ni visar att ni avser att skatta för inkomsten/vinsten i hemlandet.
3. Allt om hur ni skaffar ett TIN för att inte gå miste om de 30% finner ni HÄR.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...