Wednesday, September 11, 2013

Hur gör man fina bokomslag till sina böcker? (Billigt dessutom!)

Många frågar mig hur jag gör omslagen till mina e-böcker. Det är easy peasy- här får ni min checklista:

1. Välj en bild eller ett foto hos en bildbyrå. Jag använder mig av Shutterstock. Jag köper 5 bilder för knappt 500 kr och jag använder ett s k standard license. Du vill inte sätta en bok på marknaden utan att ha ett kvitto på att du köpt den immateriella rättigheten till bilden/fotot.
För Skyttens årshoroskop 2014 startade jag med den här bilden:


2. När rättighetsbiten är avklarad är det dags för själva designen av omslaget. Jag använder mig av Fiverr´s duktiga art directors. Arbetet för ett omslag kostar endast fem (5) dollar! Då får omlaget sin form och personliga stil. Det slutliga resultatet blev detta:



Kostnad för bokomslaget:

1. ca 100 kr för rättighet till illustration
2. 5 dollar för art work, ca 30 kr

Totalt: 130 kr.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...