Wednesday, September 18, 2013

Bokmanus är klart, men vill jag verkligen skicka till förlag igen?

Jag har arbetat hårt med att skriva om del ett i trilogin. Till min hjälp har jag haft en duktig redaktör. Vi har funderat och växlat mail och samtal för att få till en ny linje i boken. Så igår kändes det om om det verkligen började bli så nära att det hela var klart. Av gammal vana trogen började mentalt att planera för vilka förläggare som jag skulle kontakta. Men då, plötsligt, fick jag en sådan där konstig känsla i magen. Vill jag verkligen gå igenom all den här väntan igen? Vissa förlag har ju trots allt inte ens svarat, fast det gått över ett år sedan de fick manus. Vill jag utsätta mig för att snubbla på mållinjen igen? Att få höra ovarsamt valda ord angående det jag arbetar med så länge?

Svar: NJA.

Måste funderar några vändor till. Vulkan lockar mig mer och mer. Och efter erfarenheten med Amazon är det något enormt tilltalande med tanken på att ge ut trilogin själv. Det som bär emot är att nå ut, för i Sverige är det fortfarande tal om fysiska böcker vilket kräver en helt annan budget. Misslyckas jag att få fart på marknadsföringen faller hela projektet platt.

Tricky, tricky.


2 comments:

  1. Jag är på precis samma plats just nu! Har med vånda skickat iväg till några förlag men bävar då jag tänker på vilken väntan detta kan innebära. Men jag måste fråga: Vulkan? Varför? För- och nackdelar jämfört med exempelvis Publit?

    ReplyDelete
  2. Svårt, svårt. Vulkan är för att jag vill ge ut boken i fysisk form i Sverige. E-boksmarknaden i Sverige är för liten här ännu och ännu mer om man är självutgiven debutant. Vi får fortsätta att funderar några vändor till så ser vi vad det blir av det hela. Kram!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...