Saturday, September 7, 2013

Biograd, Kroatien 2013. Definitionen av en Qool Qvinna



Jag började funderar över det där, definitionen av en qool qvinna, redan igår. Finns det överhuvudtaget en definiton eller några kriterier? Som jurist är man van vid att utvärdera situationer via regler och lagar. Är kriterie X och Y uppfyllda har du situation Z. Det går inte att göra detta på människor, hur enkelt det än låter och hur mycket min juristhjärna än vill ta den vägen. Det är istället en fråga om känsla. 

I Spanien hörde jag ofta uttrycket Cada mujer es un mundo; Varje kvinna är en värld. Jag tycker det är vackert att tänka den tanken. Vi är alla originella och har alla välsignats med laster, tillgångar och gåvor. Vi har alla något att lära, likaså att ge. Hur vi väljer att använda våra gåvor är nog därför snarare den fråga som jag mest tror hör samman med de gångna dagarnas enormt inspirerande resa till Biograd i Kroatien. 100 kvinnor som följer sitt hjärtas röst och sina drömmar. Som för en stund vågat släppa tanken på vad andra anser vara den rätta vägen och som gör det som folk säger inte går att lyckas med. Och de har lyckats med det.

Jag räknade det antal visitkort jag hade i min väska när jag kom hem. De var 16 stycken. 16 underbara personer som inspirerat mig och likt skyddsänglar trätt in med ord som triggat och puffat mig i rätt riktning. Som jag skrev tidigare, att ansluta mig till Qoola Qvinnors resa var som att hålla en stark kvinna i handen, när man själv gungar en aning.

För er som inte var med kommer här en quick re-cap för att ni inte ska stå över möjligheten nästa gång, och för att ni ska kunna ta del av en del av den expertis som jag njutit av. Eftersom de dagliga föreläsningarna hölls på två teman- entreprenörskap och inspiration/alternativt- vill jag uppmärksamma och tipsa om de fantastiska qvinnor jag fick tillfälle att lyssna till och lära av. Jag hann bara med att tala med en bråkdel av dem alla men tror att de jag mötte just sattes i min väg av en mening. Ni kan läsa mer på deras hemsidor, kontakta dem och inspireras av dem via länkarna nedan.

Here we go.

Nycklarna till Framgång

The Mental Stuff
Ett av varje människas största hinder när det gäller att nå framgång, är vi själva. Tragikomiskt, eller hur? Det är bland annat rädslor och tvekan som sätter hinder. Men framförallt är det en sak som är boven i dramat när 99% av oss inte lyckas- vi kan inte bestämma oss för vad vi verkligen vill uppnå. Helena Magdalena Ivekrans, känd från sin blogg på tidningen Nära, höll en mycket eye-opening föreläsning om hur man bäst använder sig av lagen om attraktion. För att inte fastna i en negativ loop där man till slut är tillbaka där man startade, utan att ha uppnått något resultat, måste man ta sig an dessa tre saker:

1.Bestäm dig för ditt mål.
2.Vägra rädsla när du tar dig an att uppfylla din dröm. Vill du skriva en bästsäljare men vågar inte för att du skäms över ditt utseende och därmed inte vill visa dig i tidningar, tv-soffor och på nätet? Think again. Är din rädsla mer värd än din dröm?
3.Våga take action när möjligheterna som ligger i linje med din dröm kommer till dig.

Jessica Hardimans föreläsning inspirerade många. Genom att redan leva sin dröm, rent mentalt, har Jessica använt sig av lagen om attraktion och uppnått mål som de flesta författare bara skulle drömma om.
Och så det här med rädslor, tvivel och ångestblandade beslut igen då? Hur fasicken tar man sig an djupt rotade, inprogrammerade beteenden? 
Monica Bozinov höll en föreläsning på temat "Varför har jag inte mer pengar?" och använde sig av EFT- Emotional Freedom Technique- för att göra sig av med dåliga vanor. Jag har prisat EFT ett längre tag och använder mig av det till det mesta- allt från att packa-väskan-ångest till att ta kontrollen över dåligt humör och stress. Det fungerar och är helt gratis. Monica visar mer om hur EFT fungerar HÄR. You Tube är också fullt av videor på alla möjliga teman om du behöver lite tips på något särskilt.

The Marketing Stuff
Det är ingen hemlighet att möjligheterna att göra business via nätet växer så att det knakar. Lattemammor, arbetlösa kvinnor med spetskompetens, företagar, författarinnor och unga bloggerskor har alla en unik möjlighet att göra sig hörda via Face Book, Twitter och Pinterest. Det talas inte alltför högt om saken i svenska kretsar ännu, även om det såklart finns många duktiga qvinnor där ute som faktiskt lever The Laptop Lifestyle idag. Experten på sociala medier, a k a Face Book Drottningen, Nina Jansdotter, berättade om hur man skriver för webben och hur man bygger ett varumärke. För det senare finns det tre punkter att koncentrerar sig på:

1. Vem är jag- vilka styrkor och egenskaper har jag? Vad är jag passionate about?
2. Vad vill jag?
3. Hur tar jag mig till målen? Energier och strategier.

Otroligt inspirerande och härlig föreläsning av en kvinna med ett stort hjärta och ett impressive entourage på nätet.

Tone Bekkestad var också inne på temat business på nätet. Tone utbildar sig inom ämnet och har en kurs som tar den som önskar tjäna pengar online, från A-Ö. Checka in Tone Bekkestads hemsida HÄR
Två andra, brilliantly qool women, som jag också pratade med om samma tema var Kerstin Hofgren och Ulrika Nybäck. Fantastiska Malin Hammar har jag redan skrivit om HÄR.

Så vad gör man bäst med all information och för att bli en qool qvinna som följer sina drömmar, förutom att tacka och buga för arrangören Siv Thuresdotter som är The Qool Qvinna number 1? Det är lätt:

1. Skriv din egen lista av mål. Ta dig tid till det. Utan listan är du lost.
2. Party with your fear, som min husgud Marie Forleo säger i den underbara 2-minuters-pep-talk-filmen.
3. Go with the flow- får du idéer, inspiration och "gåvor" genom möjligheter som kommer till dig- TA EMOT DEM TACKSAMT. Då kommer det mer av den varan sen.

Happy Saturday, Queridas!

3 comments:

  1. Va´roligt att vi är "Blogspotare" båda!! En ny sida att föja. Lättinformativt och intressant inlägg!! Skulle vilja återkomma med en förfrågan om Horoskop.. Kram. Känner energin än från mina resekamrater!!

    ReplyDelete
  2. Ja, vad kul att vi möts i bloggarnas värld! Du är varmt välkommen att återkomma. Idag, söndag, publicerar jag veckans horoskop också! Kram Helena

    ReplyDelete
  3. Jag älskar havet och sommaren!! :)
    stor bild
    semesterhus kroatien

    Jag önskar er alla bästa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...