Friday, July 5, 2013

Fråga från bloggläsare ang ClickBank och Shoutly

Vi tar en bloggläsarfråga för att blanda upp vacay-spiriten med lite entreprenörsinspiration:

Hej Helena,
Jag är nyfiken på att börja promota digitala produkter på nätet men har svårt att få en överblick över vad jag ska börja med. Finns det något sätt att få information om vad som säljer, är populärt med mera?

För inte så länge sedan skrev jag ett inlägg där jag nämnde två alternativ om man vill sälja digitala produkter. I det fallet gällde frågan e-böcker. Ni hittar det inlägget här. Precis som i den frågan finns det flera svar beroende på om man vill sälja svenska eller engelska produkter. Amerikanska ClickBank är utan tvekan alla amerikanska/engelska nätentreprenörers egen darling. Där hittar man tusentals produkter att promota som affiliate. För att få en överblick kan man använda sig av CBENGINE som rankar bästsäljande produkter inom olika genres. Väldigt rekommenderat om man är ny som Clickbank affiliate och inte vet var man ska börja.

För den svenska marknaden finns den svenska motsvarigheten till ClickBank; Shoutly (f d Clickbroker). De är relativt nystartade men ger utrymme för att promota svenska digitial böcker. Jag gissar att deras antal produkter kommer att växa rejält när den svenska marknaden väl hakar på. Deras sida är lätt att navigera och enligt dem själva ska den strax bli ännu proffsigare då den ska göras om under sommaren. Här kan man dessutom även promota engelska produkter. Fördelen för en svensk är naturligtvis att de finns tillgänglig för frågor på svenska.

Mitt peronliga tips för att lyckas som affiliate: Välj en produkt med närhet till det du redan älskar och kan mycket om. Om du älskar att träna och kanske redan bloggar om det ska du dra nytta av all din kunskap om the work-out business och förgylla det med en digital produkt i samma genre.

Lycka till!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...