Thursday, June 28, 2012

På förlag just nu

Det råder en hektiskt stämning när man kontaktar förlagen. Efter några veckors försök att få tag på förläggare (både lyckade och misslyckade) har jag fått reda på att:

-på ett förlag ska många böcker precis gå till tryck och därför bör man ha extra mycket tålamod om man väntar på manussvar.
-på ett annat har många precis varit iväg på utlandsmässa.
-på ett tredje har omorganisation gjort att de som en gång hade en aning vartåt det barkade med ett manus, inte längre arbetar kvar och att man på så sätt mer eller mindre kan börja om från början.
-på ett fjärde räknar man intäkter efter den senaste satsningen och kanske, kanske ska man satsa lite hårdare på barnböckernas värld till hösten.

Vad har ni för inside news?

10 comments:

  1. Tyvärr inga inside news just nu, utan jag väntar tålmodigt. Och det där med tålamod är ju min starkaste sida... NOT! ;)

    ReplyDelete
  2. Kanske vänta tills efter semestern?

    ReplyDelete
  3. Hej hej, efter ett väldigt spontant manuspresentationsutskick till ett större förlag av ett manus som jag verkligen verkligen tror på fick jag ett svar idag att det var ok att sända in mitt manus.

    Annars verkar det vara tjockt upp för de flesta förlagen.

    Ett förlag meddelade att jag får vänta till september innan jag får svar.

    Några andra förlag ska jag maila ikväll.
    Vilket förlag ska satsa på barnböcker i höst??

    ReplyDelete
  4. Nina- Vet vad du menar, man vill liksom bara att något ska ske när man redan arbetat så länge med manus... Bara att be till manusgudarna att de hava förbarmelse över ens arma författarsjäl.:-)
    Mia- Tja, om man inte redan skickat in och väntat i flera månader, kanske det inte är en så dum idé. Å andra sidan, om man nu faktiskt känner sig klar med manus och skickar in under sommaren, så hamnar det ju åtminstone högre upp på priolistan allt eftersom manus registreras när de kommer in. Då kanske de tar och läser det snabbare, väl tillbaka från semestrar och dylikt efter sommaren...
    Edengrenskan- Vad kul att du kontaktade förlag direkt! Jag tror på att lobba för sin bok- fick själv iväg flera manus till förlag som officiellt har manusstopp. Skriver du barnbok? Det förlag som meddelade mig detta sade det lite off the record så jag är inte säker på om jag bör gå ut med namnet...
    Kram till er alla!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill du diskutera barnböcker - kan du nå mig på min mail, mariaedgren@hotmail.se
      Sitter o finlirar det där sista, så det gnistrar om det när jag trycker på "skicka"...

      Delete
  5. Så det gnistrar! Det låter helt underbart. Ibland har man just en sådan där känsla mellan raderna, att det fullkomligt glöder eller glittrar! Vad härligt att få skicka iväg manus- jag längtar tills jag är klar med del tre och kan skicka även den. Just nu tror jag att jag har kontaktat alla förlag som möjligen kan vara intresserade av trilogin. Men vem vet, det kan finnas fler nya, uppstickare där ute.... :-)

    ReplyDelete
  6. Vilket intressant inlägg. Alltid kul med lite inside information :P Jag håller tummarna för att manusgudarna är på er sida. Själv lär jag inte ha något nytt att skicka in förrän tidigast till hösten - och vid det här laget "vet man ju" att det är sämsta tiden på året för att skicka in, så.... vet inte riktigt när jag borde skicka det. I Januari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så det finns alltså bättre och sämre tidpunkter på året att skicka in manus? Hur kommer det sig? Det här blogg-communityt är fantastiskt, jag lär mig nya saker varje dag! :)

      Delete
    2. Det enda jag alltid fått höra är att i september får de in massvis med manus från författare som ägnat semestern åt att skriva... Vad jag förstått så är de första höstmånaderna de "värsta" på det sättet ATT det tar längre tid att få svar men man kan nog skicka när man känner.

      Delete
  7. Kati och Charlotte- Jag tror fortfarande, oberoende av vad som ska räknas som "bra" eller "dålig period" att skicka in manus, att man ska posta hela skapelsen när man är klar. Att försöka få en direktkontakt med någon på förlag som man skickar till är också guld värt. Det kan hjälpa till. Jag skickade mina första manus precis innan sommaren för drygt två år sedan, jag mailade då direkt till en förläggare och skrev en så intressant header jag bara kunde på mitt mail för att denne skulle vilja läsa omedelbums. Förläggaren ringde en månad senare.Trots helt "fel" inskickningsperiod. Lycka till!
    Kram Helena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...