Saturday, June 9, 2012

Skrivinspiration

Igår joggade jag. Det är en ny vana att göra detta varannan dag. Igår flöt det för första gången. Så där så att man liksom rör sig utan att tänka på vad man gör. Jag vände på en idé till Icakurirens novelltävling. Hur jag nu ska hinna med det. Artiklar och husbestyr tar så mycket tid att jag blir så frustrerad att jag måste djupandas.



Imorse tog jag en sväng till det lokala biblioteket. Lånade Denise Rudbergs Ett litet snedsprång och Familjen Scorta av Laurent Gaudé. Jag känner inte till den sistnämnde men tilltalades av att boken var en italiensk familjehistoria som sträcker sig över fem generationer. Just sådan inspiration behöver jag just nu.

När någon annars frågar mig vad som inspirerar mig att läsa, för att själv skriva, är svaret oftast:

*Carlos Ruiz Zafóns Vindens Skugga (för den fantastiska historien, också över lång tid, för den underbare karaktären Fermin Romero de Torres och för dess romantiska, vackra språk)

*Stieg Larssons berömda Millenium-trilogi. Även den för det fantastiska bakgrundsarbetet i historien. Konsten att väva samman stora bitar historia och att göra det på ett otroligt spännande sätt.

*JK Rowlings Harry Potter-serie. Rowling är ett geni; humor, enorm fantasi och spänning på samma gång.

Patricia Cornwell samt Roslund och Hellströms böcker. Vad kan jag säga, skrivande där fakta inom rättsmedicin och kriminologi och rättsväsende vävs ihop med fiktion, är fullkomligt underbart.

Leif GW Perssons böcker står på tur. Han är både kunnig och riktigt rolig på ett sånt där juridiskt sätt som jag minns från juristlinjen och den roliga bloggen Tingsnotarien på den tid det begav sig.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...