Friday, August 3, 2012

Do or Die- vägen till författarskapet

Det är inte varje dag som man får sitta mitt emot en debutant, dricka kaffe och tala om alla kommanden och gåenden i den skrivande världen.

Maria Edgren dubbeldebuterar i år med barnböcker på två olika förlag. Igår signerade Maria egenhändigt ett ex av Den Magiska Bokskrivaren:


Tiden gick alldeles för fort när vi talade om förlagsvärlden och skrev ned namn och idéer på varsitt block. Maria är vansinnigt effektiv och har många, många manus på gång samtidigt. Vi talar multi-genre-mästare. Barnböcker, YA OCH deckardrama! Man drar efter andan och lyssnar med öronen stora som trattar kan jag bara säga!

Vi talade länge om det här med hur man som debutant bemöts av förlag. Hur det oftas talas högt om framgångar men hur lite det tycks skrivas på bloggarna om de där nedriga kontakterna man också haft. Förlagen som inte hört av sig på två år, annat än för att meddela att nu ska vi strax läsa ditt manus, uppmaningarna att man ska höra av sig för att man sen, när man ringer, får sig en skopa ovett för att man stör.
Historierna var så många och det var lite skönt att få tala om dem med någon som skriver och som lyckats att debutera och nu faktiskt satt mitt emot mig med sin bok.

Mattias Edvardssons inlägg på Debutantbloggen idag fick tankarna efter mitt och Marias möte att spinna vidare.

En sak är säker, i den här branschen finns det bara en sak som gäller: Do or die.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...