Monday, July 9, 2012

Att låta någon annan läsa det man skrivit

Det tycks komma hjälp från alla håll vad gäller skrivandet just nu. Nästan otroligt. Igår träffade jag en författare som har erbjudit sig att läsa mina böcker och hjälpa mig att komma vidare. Hen skriver här på Gotland och har gett ut massor av böcker.

Jag har debatterat det här med att låta andra få läsa det jag skriver ganska länge. Hittills är det endast min man som har läst, förutom förlagen jag skickat till. Den största faran för mig när det gäller att visa manus för någon annan, ligger i att splittra mina energier innan jag har avslutat bokserien. Trilogin är därför off-limits tills den är helt färdig. Först då kan jag ta in en annan persons tankar och funderingar utan att rubba mina cirklar.

Samtidigt vet jag hur alla lovprisar lektörer och andras ögon.
Fortsättning följer.

6 comments:

  1. Man fungerar ju olika. Jag har alltid tyckt att det är ändå är rätt ensamt att skriva så jag upplever att andras ögon på text är helt superbt. Men det är ju hur man vant sig också.

    ReplyDelete
  2. Du har säkert rätt- när man väl är klar i alla fall... Har hört om en del som lovprisat lektörer och som faktiskt blivit antagna efter att de låtit någon annan läsa manus gjort lite ändringar. Det är ju verkligen ett framgångsrecept! Kram Helena

    ReplyDelete
  3. Att låta någon annan läsa det man skrivit är bra, minst sagt! När tiden däremot är rätt, vet bara du. Lycka till!
    Helena Milton

    ReplyDelete
  4. Det är toppen att låta andra vara testläsare.
    Jag har dessutom skrivit ett barnboksmanus som ligger ute på förlag just nu tillsammans med en annan författare. Vi ligger på samma förlag och jag skickade ett mail och chansade och undrade om hur var intresserad. Hon nappade och nu har vi fått ihop ett jättefint manus.
    Testa, författarskapet är så ensamt ibland.

    ReplyDelete
  5. Helena- Jag tänker så det knakar här hemma, ska du veta!
    Edgrenskan you blow my mind away! Vilken energi du har, jag är så imponerad och inspirerad av allt du gör! Vad härligt att du satsar på så bred front. Hur du hinner med allt är en gåta...
    Kramar till er båda!

    ReplyDelete
  6. Jag har helt enkelt bestämt mig - det här är vad jag ska göra och nu håller jag på och lär mig.
    Man måste våga språnget, skita i jante och bara följa sin dröm, livet är för kort för något annat, eller hur?
    Kram!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...