Monday, July 2, 2012

Svar från drömförlaget och det är rent av upprörande

Det är inte så att världen faller, även om det just nu känns så.
Jag ringde drömförlaget, de som var så nära att anta den första delen i trilogin för två år sedan. De som också sedan dess verkar ha omstrukturerat rejält på redaktionen.

Svaret jag får är att man läst stora delar av min första bok. (Tidigare förläggaren finns inte kvar längre). Men då den är så lik en annan serie som kom in under hösten 2011 (då jag också skickade in min) så kommer den andra serien att få företräde.

Jag vet inte om den serien är av en redan utgiven författare. Det var så det var förra omgången. Då stod det mellan mig och en av deras redan utgivna författare- de valde den andre/a.

Det här känns så trist att jag bara har lust att strunta i allt skrivande ett tag. Främst blev jag oerhört ledsen av:
Ett- manusgruppen tycks inte ens läsa alla delar, utan en enda förläggare har bara läst stora delar av den första delen och tar beslut på det.
Två- Mitt manus kom in tidigt på hösten- har redan väntat jättelänge och helt i onödan. Kan inte låta bli att fråga mig själv om jag skulle ha legat på mer. Hade det förändrat saken?

På frågan om jag ska hoppa över att skicka in till dem när serien är färdigskriven, d v s när del tre är klar också, var det inget tvivel;
-Ja. Men skicka absolut till andra förlag- du skriver ju så bra. Skriver du något annat får du gärna återkomma.

Jo, jo. *Går och kräks*

18 comments:

  1. Ok, så du kanske inte vill ge ut själv. Men: Om du gör det, så kan du peka på försäljningsiffror och att du faktiskt är driven nog att köra på själv. =Perfekt för förlagen senare att veta att du klarar av marknadsföring. Dessutom: Om du trycker i pocket så kan Ica köpa in din bok. Också jättebra! Jag gjorde misstaget att ge ut i storpocket. Nu funderar jag starkt på att ge ut i vanlig pocket eftersom flera pocketkedjor sagt ja till att ta in min bok om den är i rätt format.

    Att ge ut själv i detta skede förstör ju inte dina möjligheter att bli utgiven av annan framöver!

    ReplyDelete
  2. Det jag blir fundersam kring är vem den andra författaren är, och vad dennas böcker handlar om? Det är relevant för dig att få veta, då du ju jobbat på din serie länge och måste besluta kring om du ska behålla den som den är, eller förändra plotten, och så vidare. Tycker jag gott dom kan svara på.

    Känner med dig idag, fy fasen så trist!! Dessvärre vet jag ännu en, nu utgiven, författare som råkade ut för något snarlikt, när manuset han skrivit på länge, och som var väldigt, väldigt långt, och väldigt, väldigt bra (jag fick läsa) blev någon annans FILM. Alltså hade någon annan hunnit före med en story som var så lik hans egen att han fick skrota den.



    Kom igen, Helena, vad skulle vi annars göra? ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=e4KxpC6-t28

    Ge dig själv en paus, vi som skriver tenderar köra rätt hårt med oss själva, men tro fasen att du kommer bli utgiven! Det är jag säker på.


    Tröstekramar!!

    ReplyDelete
  3. Men gisses då!
    Inget sånt man vill höra. Och bli nerpetad för att "någon" råkade komma in samtidigt...

    Du borde äta lite choklad när du kräkts klart...
    Och sen rekomenerar jag att du läser den här länken om refuseringar. Rätt kul.

    http://debutantbloggen.wordpress.com/2010/01/15/forlagskontakt-av-attonde-graden/

    ReplyDelete
  4. Jag är ledsen för din skull, jag förstår hur surt det måste kännas. Det där med att det inte räcker med ATT ha skrivit ett jättebra manus utan att behöva lägga sin framtid i händerna på något så fjuttigt som... Timing. Tur, kanske rent av. Hoppas du har bättre tur m något av de andra. Håller tummarna! Kram.

    ReplyDelete
  5. Tack ni söta för stödet. Jag känner mig verkligen deppad och liksom förvirrad. Tji fick jag. Något annat är väl menat. Men jag kan liksom inte komma över denna nya kunskap om att manus som är för omfattande inte hinns med. Jag som trodde det var en bonus att kunna visa upp fler manus i samma serie samtidigt. Vilket missförstånd! Planen får bli att invänta övriga förlags svar och sedan kanske ta hjälp av lektör innan nya försök görs.
    Kram till er alla! ( Vill ni något, har jag precis flyttat in i skafferiet; ni hittar mig på hyllan med godis och sprit) ;-)

    ReplyDelete
  6. Jag skrev en kommentar tidigare, men nu är den borta... var den inte bra? :((

    ReplyDelete
  7. Fy farao vad trist!!! Det är just det där att någon annan har skrivit något liknande som de valt istället som jag tycker är det värsta att få höra. Ok med en refusering - då kan man göra om och bättre. Rikta in dig på något annat förlag. Jag håller tummarna och tror på dig! Det drivet du har kan bara betyda att du en dag blir utgiven. Men trösta dig idag med chokladen i skafferiet (helst inte för mycket sprit :-) ) och kom igen imorgon. TOWANDA Helena :-)!!! (från filmen stekta gröna tomater).

    ReplyDelete
  8. Otur för förlaget, tänker jag.
    Strunt i detta, ta en paus, fundera, skrik, gråt och promenera i skogen.

    Jag fick en rejäl sågning i helgen av en förläggare, han jämförde mig med Dostojevskij, och att jag minsann borde skriva mer likt honom i vissa delar i manuset för att få fram djupet, själen i manuset. Den förläggaren sa jag god natt till direkt!

    ReplyDelete
  9. Kati-Vrålskumt, men din kommentar låg bland skräppost.... Bra att du sa till annars hade jag aldrig sett den. Alla kommentarer är guld värda i denna låga stund. Tack för att du hejar på. Jag gör detsamma för dig och alla andra vänner här på bloggen! Vi SKA lyckas!
    Carola- Det är en aning läskigt när man får höra att en serie som är väldigt lik ens egen. Jag tror att vissa idéer har en timelimit- innebär detta att min håller på att rinna ut då? :-0
    Edgrenskan- Bra av dig att avfärda den där förläggaren. Man behöver ju inte vara taskig när man framför sina åsikter på manus. Nej, usch, vad lågt!
    Kramar till er alla!

    ReplyDelete
  10. Insikten att ett riktigt bra manus inte räcker är otroligt tung för mig. Jag har alltid trott att förlagen väljer att publicera det som är bäst, men det verkar handla så mycket om tillfälligheter. Hur hanterar man det? Det är ju något som inte går att påverka! Jag håller dock tummarna för dig, i min fortfarande naiva skrivarvärld SKA det räcka med ett kanonmanus och du verkar sitta på precis ett sånt!!!

    ReplyDelete
  11. Jag vet inte om samma sak gäller här som i USA, men där råder alla att man inte ska närma sig förlagen med en hel serie utan med första boken för det är ändå från den som de fattar beslutet. Och att det trots att den är en del i en serie/trilogi måste kunna läsas ensamt, att den måste kunna stå på egna ben. Kanske antar de bara en bok i taget och inte hela serier eller fattar inte beslut om serien förrän de accepterat den första? Det skulle vara intressant att veta vad som gäller i sverige, men det kunde kanske vara en anledning till att de bara läste den första delen? Hur som helst ge för sjutton inte upp nu. Ta deras råd och närma dig ett annat förlag med samma manus, det kanske ger bättre tur. Kram och lycka till.

    ReplyDelete
  12. Charlotte- Jag fortsätter också att leva i den oskyldiga värld där bäst saga vinner. Tyvärr är detta andra gången som jag får höra från förläggare att de "kanske inte är nöjda med beslutet själva och att att det inte är rätt" men att det ändå är så det blir.
    Kati- Du har som vanligt intressant kunskap från andra sidor av saken och utlandet. Jag har inte alls tänkt på det sättet. Kanske ska jag bara skicka in ettan men skriva att del två, och snart, del tre finns tillgängliga om det finns intresse? Samtidigt fick jag ett glatt och lätt överraskat "men oj, har du skrivit tvåan nu också- bra, skicka in båda" från ett annat förlag. Det verkar skilja sig enormt från förlag till förlag och från en termin till en annan vad som är rätt och fel.
    Kramar!

    ReplyDelete
  13. Deppigt! Men det är ju verkligen så att det inte räcker med ett bra manus; det måste passa in i förlagets planer också. Att de verkligen övervägde att ta in ditt manus är ändå en framgång, en mycket större sådan än de flesta med skrivardrömmar får uppleva. Jag vet att det är en klen tröst, men försök ändå att känna dig en liten aning uppmuntrad av det, om du kan. Jag tror, som jag redan sagt, att du är nära nu!

    ReplyDelete
  14. Tack snälla Manne! Du har rätt i det där om att det finns något att glädja sig över. En liten framgång, även om den inte räckte hela vägen denna gången. Men, det återstår 5 förlag, jag håller tummarna för att du har rätt angående min eventuella antagning! :-) Jag glädjer mig mycket över dina framgångar. Jag skulle varit så glad för en rescension i DN så jag nästan skulle skrattat ihjäl mig tror jag! Och du har verkligen kämpat och haft en ängels tålamod. En fantastiskt inspiration- din antagningsresa som du bloggade om fick mig på ett särdeles gott humör! Kram och tack för pepp! Helena

    ReplyDelete
  15. Lycka till! Jag håller alla tummar jag har. Det ska bli så kul att ses på pick-nicken (för du skulle väl komma?), och då kanske du kan berätta om *din* antagningsresa.

    Kram!

    ReplyDelete
  16. Fy så trist! Precis sådant som känns extra tråkigt och att snubbla på mållinjen sådär. Men som sagt, du verkar vara nära och på rätt väg. Kämpa på!
    Kram!

    ReplyDelete
  17. Jag håller med Manne. I slutändan hoppas jag att du kan hitta uppmuntran i att du ändå var så nära :)

    På ett sätt är det säkert svårare att få den typen av refusering som du fick eftersom det inte finns något man kan göra åt saken. Jag menar, om de inte gillar berättelsen eller om man har en del att jobba med vad gäller språket etc etc.. ja, då kan man själv göra något åt det, man kan i alla fall försöka. Men förlagets beslut att prioritera ett annat manus är ju inget som man själv kan göra något åt.. Å andra sidan så har du fått ett kvitto på att du är rätt ute, de gillade ditt manus och eftersom de nu väljer att satsa på en snarlik berättelse så borde det finnas goda möjligheter för ditt manus på ett annat förlag!

    Lycka till!!

    Sofia

    ReplyDelete
  18. Tack Sofia, Anneli och Manne för era snälla ord! Jag är så glad att jag började blogga och inte är helt ensam i skrivandets värld.
    Manne- Jag kommer på picknicken, såklart! Ser fram emot att träffas och prata böcker och, förhoppningsvis, nya antagningsberättelser! ;-)
    Kram till er alla!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...