Thursday, January 5, 2012

On my desk

Ett stycke anteckningsbok med massor av detaljer. Den här boken skriver jag oftast i när jag ligger i sängen på kvällen. (När jag sitter på kafé är det kollegieblock eller servetter som gäller!)




I detta nya kollegieblock ska jag skriva ned alla lösa trådar jag kommer på när jag går igenom anteckningarna och de två tidigare böckerna. Bakom blocket ligger min synopsis. Varje kapitel-namn följt av huvudsakligt innehåll.


Jaha, dags att fortsätta skriva då!

4 comments:

  1. Det där med att skriva varje kapitel och kort om vad det innehåller, det är något jag tänker att jag ska göra med alla manus jag skriver nu. Jättebra att få snabb överblick tänker jag.

    En skrivarlärare jag hade satte olika färger av post-it lappar på varje kapitel. Så råddade hon om dem så att det var spänning, romantik, transportsträckor etc i en bra ordning. Men jag tycker att ditt system verkar bättre.

    ReplyDelete
  2. Hanna- Ja, jag tycker att det fungerar. Som att bygga ett skelett för en uppsats på universitetet liksom. ;-) Jag har färgsatt kapitelnamn för att hålla koll på vilken historias tråd som ska redas ut i nästa kapitel med samma färg. Känns mycket avancerat!

    ReplyDelete
  3. Jag är grymt imponerad över ditt arbetssätt. Själv flödesskriver jag helt ostrukturerat. Sedan går jag tillbaka och rättar, förfinar och förbättrar.

    ReplyDelete
  4. Anneli- Tack snälla du! Men det har inte alltid varit så här kan jag säga, det tog lång tid att komma på vad som brukar fungerar. Men det är fortfarande mycket som flyter runt i tankarna och kommer ner i manus helt ostrukturerat också!Mina första inspirationsbilder är ju alltid flödesberoende textpartier. Alla sätt är bra utom de dåliga, liksom. :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...