Sunday, January 8, 2012

Sova med vargar

När jag var liten hade jag en väninna som hade den stora lyckan att få bo i ett hus på Djurgården i Stockholm. Huset var beläget i närheten av Skansen. Ibland kom hon till skolan och såg ovanligt trött ut. Förklaringen till sömnlösheten var att "vargarna ylat hela natten". Jag kunde inte riktigt föreställa mig det hela. Inte förrän inatt.

Jag och maken hade förmånen att vara bjudna på invigningen av den nya skidliften i Järvsö igår. På dagen åkte vi skidor, åt våfflor och drack varm choklad och på kvällen var det middag i Ladan uppe på Varghotellet. Lyckliga jag och maken fick ett väldigt speciellt boende; ett rum med panoramafönster som vätter mot parkens varghägn. Just så som den unga damen sitter på bilden, satt jag igår kväll och såg vargar som lekte alldeles framför mig. På natten ylade de mot den nästa fulla månen. Det var verkligen en helt magisk upplevelse. (Dessutom fick jag sova i en rund säng som jag av någon oförklarlig anledning alltid velat göra.)

Middagen intogs i skenet av levande ljus. Tommy Nilsson överraskade med uppträdande till desserten. Utanför glittrade snön i trädgrenarna i skenet från lyktor som placerats runt hotellet. Magiskt. John Bauer- magiskt.

3 comments:

  1. Vad fantastiskt det låter! Fast egentligen är jag emot djurparker. Men det låter ändå som en härlig upplevelse att sova så nära.

    ReplyDelete
  2. Hanna och Anneli- Ja, det var verkligen vackert (även om jag också föredrar djur i det fria...)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...