Wednesday, January 9, 2013

Är du född under en skrivande stjärna? Astrologi och författarskap


Astrologi kan vara en spännande vägledning för en skrivande själ. Kreatörer tycks ofta ha en tro på ett högre flöde eller energi och fascineras av vad stjärnorna säger. Själv har jag alltid timat mina manusutskick med de tillfällen då Venus står gynnsamt. Helt enkelt för att Venus styr mitt karriärshus och för att jag återkommande har sett att jag har tur när jag agerar då. I samband med att Venus gynnat mig har några av Sveriges största bokförlag också ringt mig!

Ett personligt horoskop kan ge ledtrådar till inom vilka områden man kan ha mest framgång; är det psykologiska deckare eller självhjälpsböcker som gäller? Eller kanske faktaböcker? Vidare kan horoskopet ge en hint om hur man arbetar bäst. Någon med mycket Skorpion kanske skriver bäst om den får lämnas ifred under långa perioder, en Våg kanske endast kan blomstra i ett samarbete med en annan författare.


Det finns några tecken som brukar signalera författare mer än några andra. Den planet man mest förknippar med skrivande och kommunikation är Merkurius. Han älskar att kommunicerar antingen det handlar om skrivande, telefonerande eller mailande. Bara han får kontakt med en mottagare är han nöjd. Merkurius styr Tvillingarna och de båda regerar över det tredje huset, känt för kommunikation och skrivande. Många författare är Tvillingar. De har helt enkelt en förkärlek för att ta in information och sedan sprida den vidare.
 Trots en Tvillings fina aspekter, som typiskt sett skulle signalera författare, finns det många Tvillingar som inte alls har inneboende drömmar om ett sådant yrke. Istället kanske de briljerar inom ett helt annat yrkesområde men ändock ett sådant där deras förmåga att kommunicera kommer väl till pass.


Varje författare vet att det enda som gäller för att slutföra de där fantastiska planerna på ett manus är struktur och disciplin. Saturnus, som är ordningens Gudfader, kan ge en indikation på om personen ifråga kommer att ha what it takes för att skriva sig igenom alla de där svåra stunderna när skrivkrampen kommer krypande. Eftersom planeterna ständigt rör sig kring ett födelsehoroskop kan det också vara så att vissa perioder ger en riktig slarver en fantastisk disciplin. Effekten blir att personen faktiskt lyckas få ihop hela manuset till hela släktens förvåning!


Merkurius tecken och hus och det tredje husets planeter kan sålunda ge viktiga indikationer på författarämnen. Neptunus, fantasins planet och det femte, kreativa, huset, är andra tecken på vad för typ av skrivarsjäl vi har att göra med.  


Merkurius i Skorpionen, Venus i det tredje huset eller ett starkt femte hus, skulle kunna tyda på anlag för att skriva om det som är så hett just nu; erotik. (Även Lejon-aktiga horoskop står ut starkt inom området kärlek och sex då de styr det femte huset, känt för bl a kreativitet och kärlekshistorier)  Man kan tro att Skorpioner alltid skulle skriva om sex, men så är inte fallet. Skorpioner är ofta väldigt passionerade och hängivna när något fångar deras intresse, att skriva om en stark healing-upplevelse eller gå till roten av en korruptionshärva, kan vara lika så lockande för någon med starka Skorpion tendenser i sitt horoskop.


Merkurius i Väduren skulle dock hellre skriva om äventyrresor eller krigsberättelser. De skulle också vara enormt lättuttråkade, varför en krönika på konstant nya teman, skulle passa dem bäst. Vädurar gillar att fara omkring, mest hela tiden. Att få kasta sig ut som en reporter och kännas sig delaktig när saker och ting när de händer, är en annan effekt av en kombination av Merkurius och Mars-styrda Väduren.

Hälsa- Jungfrun i det tredje huset eller Merkurius i Jungfrun. De är oerhört detaljerade och är verkligen typen för att skriva en utförlig bok där exakta hälsorecept är nödvändiga. Har man turen att hitta en lektör med fina aspekter mellan Jungfrun det tredje huset och Merkurius kan man räkna med petighet på hög nivå men ett superfint manus i slutändan. Ett praktexempel på detaljerat arbete som författare är J.K. Rowling vars barnböcker om Harry Potter skulle kunna vara ett Lejon, tecknet mest associerat med barn, men hon har även Månen, Merkurius, Venus, Uranus och Pluto i Jungfrun. Alla som har sett Ms Rowlings detaljerade anteckningsböcker över namn, hustillhörighet och magiska kunskaper kan ser hur den detaljerade Jungfrun fått komma till tals.

Detta är bara några exempel på hur man kan tolka ett personligt horoskop för att vad som gynnar en skrivande väg här i livet.


Idag har skrivandet blivit lite av en folkrörelse. Det knattras på var och varannan kammare och många av oss av har drömmar om att få bli antagna av förlag. Genom astrologin kan man få indikation på var tillgångarna, likaså svagheterna, inom ett författarämne finns. Roande nog kan man också finna ledtrådar till några av de frågor som en aspirerande författare ofta frågar sig och spekulerar kring:


-Var ligger min förmåga att uttrycka mig? Vilket område bör jag satsa på?

- När bör jag satsa på att skicka iväg manus till förlag? Vilka typer av förlag är bäst för mig och mitt skrivande?

-När bör jag dra mig tillbaka och skriva och när bör jag nätverka för att nå ut med det jag skrivit?

-Vilka är de ekonomiska kopplingarna till mitt skrivande? Finns det en möjlighet att leva på sitt författarskap?



Tycker ni att det låter spännande? Håll då utkik här på Lovable på fredag den 11 januari!

6 comments:

  1. Hahaha där beskrev du mig klockrent förutom att då att jag inte gillar skriva om krigsberättelser eller äventyrsresor. Men jag börjar däremot på en ny bok varje kvart för kommer alltid på en massa nya berättelser hela tiden, rastlös som jag är. Kanske blir en bok med smånoveller i framtiden istället :)

    ReplyDelete
  2. Dina övriga aspekter, då jag antar att du är Vädur, inverkar ju också. Där finns ledtrådarna till din skrivarsmak. Det övernaturliga fascinerar dig så kanske ett tolfte-hus eller dess styrare är prominent i ditt horoskop...Det är som att skala lök detta med astrologi, när man tror att man nått kärnan, hittar man ännu ett lager att ta tag i!
    Kul att du gillade inlägget i vilket fall!
    Kramar Helena

    ReplyDelete
  3. Spännande! Hoppas du postar innan jag blir utan internet, för sedan kan jag inte kolla igen förrän sent på söndagen. Nyfiken i en strut!

    ReplyDelete
  4. Vet inte om du sett detta, men tänkte att du säkert är intresserad. (Jag skrev precis på.) http://www.change.org/savemali

    ReplyDelete
  5. Hoppsan Hanna! Konstigt att man tycks bli så helt utsatt om man inte har tillgång till internet. Jag åkte just till affären utan mobil och häll på att förlora förståndet när jag inte kunde surfa lite på vägen hem när jag fick en stund av strötid över. Jag ska försöka posta tidigt på fredage då! Kramar!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...