Saturday, January 19, 2013

The Lovable Marketing Experiment. Del 1. Att välja e-boksämne

Idag är det dags att sätta igång med det nya e-boksprojektet på allvar. För att det ska vara lätt att följa alla stegen på vägen har jag dagen till ära även skapat en helt ny etikett där jag kommer att samla allt jag lär mig; The Lovable Marketing Experiment

Dagens och den kommande veckans uppdrag: Att bestämma mig för exakt vad jag ska skriva en e-bok om och skapa struktur.

1. Skapa en Mindmap Om man har många idéer är en mindmap, en visuell presentation av idéer ett bra sätt att få en överblick. Den mänskliga hjärnan har lättare för att minnas bilder där ord och figurer är placerade utspridda och sammanfattade genom nyckelord. Jag läste in hundratals sidor av studentlitteratur genom att sammanfatta dem i mindmaps som jag sedan memorerade inför tentor.I min mindmap ska jag sammanfatta:
-Ämnesval
-Omslag och grafisk design
-Kapitelindelning
-Förord
-Kontaktinformation
-Länkar

2. SEO (search engine optimization)
Ett bra sätt att hitta rätt ämne är att SEO-söka för att hitta ett keyword och ett ämne som inte redan är galet omskrivet. Där måste jag lära mig hur googlekeywordtool.com fungerar. Det jag vill hitta är ett sökord/område som många googlar på men som inte tycks ha så mycket konkurrens. Genom att söka på böcker relaterade till mitt intresseområde och läsa the reviews av köparna kan jag få en idé om vad folk tycker är bra med vissa böcker, och vad de saknar i andra. På det sättet kan jag hitta ett hål som behöver fyllas. Detta är alltså i grova drag nyckeln till att lyckas med boken och få inkomster på den, enligt vad jag förstått av framgångsrika internet entreprenörer. Låter helt och hållet vettigt.

Många människor säljer ren ihopsamlad information som e-böcker och jag tänker alltså försöka mig på samma väg. Det är egentligen samma sak som att samla information och skriva en tidningsartikeln, bara det att denna artikeln ska ligga på någonstans mellan 30-70 A4 sidor. Låter varken oöverstigligt eller krånglit hittills.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...