Wednesday, January 23, 2013

Svar från förläggaren angående mina frågor...

...apropå gårdagens erbjudande om antagning:

-Jag får inte hjälp med korrektur- boken ska vara helt klar när den skickas till förlaget. (Ett stort minus) 

-Minsta rekommenderade tryckupplaga är 1000 böcker, för att få ner tryckkostnaden. (Förstår att trycket kostar mindre vid högre upplaga, men det är en rätt stor skillnad på att hitta förbeställningar till 500 böcker och till det dubbla...)

-Vinst delas  mellan mig och förlag 50/50 när kostnad för tryck dragits av. Och sedan faller det på min lott att betala illustratör.

Mitt intryck är att detta är som ett slags egenutgivningsprojekt. Om jag arbetar hårt, hårt med att marknadsföra boken, kan det blir riktigt bra. Annars kommer absolut ingenting hända förutom att mitt bankkonto går åt minushållet.

Jag inväntar nu svar från två andra förlag och pysslar vidare med mitt e-boksprojekt så länge. Jag är stolt och mycket rädd om mitt manus, det ska kännas riktigt bra i magen innan jag sätter fart. Annars kan jag ju lika gärna löpa linan ut helt själv och inte behöva dela vinsten med någon annan än mig själv, eller hur?

3 comments:

  1. Det låter inte särskilt mycket bättre än att ge ut själv. Trist.

    ReplyDelete
  2. Vad du än väljer så kommer det gå bra. Du har en riktigt bra bok och när folk förstår det så sprider den sig. Följ ditt hjärta!
    Kram Jessica

    ReplyDelete
  3. Hanna- Exakt min tanke...
    Jessica- Åh, tack söta du! Och ja, jag följer hjärtat och intuitionen till max nu! ;-)
    Kramar till er båda!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...