Sunday, January 6, 2013

De första sidorna av manus är avgörande-det engelska förlaget har redan svarat!

Jag har hört det från förläggare i förtroende, av skrivarlärare med stor erfarenhet från bokbranschen och nu får jag det återigen bekräftat; hur viktigt det är att fånga förlagen på så lite som endast det första kapitlet.

Minns ni att jag skickade manus till England, precis innan jul?
Döm om min förvåning när de svarade mig i fredags, mindre än en vecka efter mailet och mitt i the holidays. Jag skickade förlaget det första kapitlet och av det kunde de läsa tillräckligt för att konstarera att de gillar historien, att den är charming and witty och att jag har ett öga för en god historia, men, trots att de säger sig se denna potential anser de att historien var lite för långsam och avböjer därför att läsa ytterligare ett kapitel.
Förlaget har helt enkelt inte tid att inte bli eld och lågor med en gång. Även om jag så här i efterhand hade kunnat rättat till tempot.

Summa sumarium alltså, metoden att endast skicka in det första kapitlet och fråga om de önskar läsa ytterligare, ger ett snabbre svar men bekräftar också att man sannerligen har anledning att känna sig nervös när man skickar iväg sitt manus. Förlagens tid är enormt liten och vi har endast några få minuter på oss att locka in dem till våra fiktiva världar.

Men, icke att förglömma att varje förläggare är en egen värld och att exakt samma ord har fått andra inom bokbranschen att gilla allt. Det faller som alltid på gammal klassikt timing, rätt förläggare vid rätt tidpunkt.

2 comments:

  1. Typiskt! Men det ska ändå firas att de gillade!

    ReplyDelete
  2. Ja, jag tänker också så! Snart är jag på väg mot Stockholm och då mailar jag dig för att bestämma lunch-träff. Kanske man får lov att se den lilla glädjekällan då också! Kram Helena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...