Wednesday, November 30, 2011

The Mozart effect

(The Mozart effect- enligt denna ska man producera storverk genom att lyssna till hans musik.)

Dags att krypa ihop med synopsis i sängen. Jag letar febrilt efter en musikalisk komposition anno 1700. Gärna ett mystiskt verk som förvunnit eller där man inte känner till vem upphovsmakaren är. Har frågat min goda väninna som är konsertpianist men icke, inte ett spår. Anledningen till denna besatthet är att jag för några år sedan fann information om notblad med en kärlekshistoria nedtecknad på baksidan. Helt hemligt. Helt anonymt. So very lovable som utgångspunkt för romanidé. (Ja, i Stockholm och ja, 1700-tal). Men nu hittar jag inte eländet och lär aldrig får veta. Därför ska jag denna kväll mellan rättsfallsläsning och sista hundpromenad försöka slänga ihop en egen opera eller liknande. Får kanske använda mig av teorin om The Mozart effect; braka på med Symfoni 39 och bara känna hur idéerna väller fram. Gute Nacht!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...