Friday, November 18, 2011

Rituals and astrology


When I went to lawschool I had a friend who compulsively wore the same underwear for each exam. She had done brilliantly the first time and, hence, didn’t want to jinx her upcoming exams. So for four and half years she wore the same underwear for every examination.


I never did the same thing and never did brilliantly either.

With my writing it is different. I refuse to send out my manuscript if the stars aren’t right. Meaning I watch the constellations to see where I have Jupiter and Venus, when Mercury is retrograde and when eclipses are expected. I then send my manuscript on those days most beneficial for the assignment.  (For the best monthly (and free) astrological forecasts, please check out Susan Miller´s www.astrologyzone.com . I can´t live without it!)

What are your rituals?

I hundratals år har stjärnorna använts för att vägleda sjöfarare till havs, rådge kungar i politiska angelägenheter och för att ställa personliga horoskop. Sedan jag första gången fick ett födelsehoroskop ställt åt mig från Isis Kammare i Stockholm har jag varit fascinerad. Med åren har jag lärt mig en del kul.  En sida som jag alltid håller koll på är Susan Millers www.astrologyzone.com . Inför varje månad skriver hon ett par sidor långa, och helt gratis, ”forecasts” med datum och tänkvärda kommentarer. För den som aldrig läst astrologi och tycker det låter hemskt tråkigt, kan jag bara meddela att så inte är fallet. Det är lättförståeligt och ofta skämtsamt när Susan ger goda råd. Efteråt har läsaren (läs jag) massa noterade datum att roa sig med att stämma av mot Susans förutsägelser.

Jag har använt mig att stjärnorna varje gång när jag har skickat ut mina bokmanus, för att optimera förutsättningarna. Denna månad ser jag fram emot den 25 november, solförmörkelse i Skyttens tecken. Förmörkelser står för stora förändringar och kan anlända med både goda och inte så goda nyheter. I samband med förra årets förmörkelse innan jul, anlände också kommentarer från en förläggare som gjorde att jag såg mig tvungen att omarbeta stora delar av del två i bokserien. En djupt svart upplevelse, för att säga det minsta. Den 25 november skall, enligt Susan Miller, vara lika kraftfull, men i positiv bemärkelse. Vem vet, vad det innebär?


3 comments:

  1. Hej. Vilken spännande blogg du har. Vad kul att du också delar samma intressen som mig, skrivande, historia och 1700-tal! :)

    Jag ska genast kolla in den där astrologilänken. Inte för att jag egentligen tror på astrologi, men varför chansa? Hihi.

    Ha en fin fredag! Nu ska jag läsa vidare i din blogg.

    ReplyDelete
  2. Jag tycker att astrologi är superspännande och har redan varit inne och tittat på sidan du föreslår. Den kommer jag att ha koll på i framtiden. Slutet av november, 22,23 och 25 verkar vara viktiga datum för mig. Resandet både nära och långt bort har inte stämt än så länge. En fest som jag skulle vara på mellan den 10:de och 13:de, vilket jag också var den 12:e, skulle bära med sig bra saker. Det känns inte riktigt så, men vem vet! :) Kul!

    Ha en riktigt skön helg!

    ReplyDelete
  3. Tack för söta kommentarer om bloggen! Det värmer i höstmörket. Stjärnor är hur spännande som helst och eftersom astrologyzone´s forecast är gratis har man inte så mycket att förlora förutom lite tid. Happy weekend till er båda!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...