Tuesday, May 22, 2012

"De som älskar oss från döden" - ett blogginlägg av Christin Ljungqvist

Det är en ära att få ha duktiga debutanten Christin Ljungqvist som bloggäst här på Lovable idag:

"De som älskar oss från döden"
Jag har alltid känt mig dragen till området Kungsladugård i Göteborg, bara namnet är vackert, och området kändes hemma från första stund (jag var hos en före detta kollega på middag och hon bodde på Carnegiegatan) utan att jag hade någon särskild relation till platsen, eller några rötter.

Så bytte jag och Kristoffer min etta i Kungsbacka mot en femma i Kungsbacka, mot en trea i Kungsladugård något år senare, och därefter började rötterna visa sig, små och slingriga petade de upp ur jorden; mamma berättade att min gammelmorfar varit med och lagt kullerstensgatorna i Göteborg, att gammelmorfar hade kört flakmoped i Göteborgs hamn, att gammelmorfar varit en av dem som tagit emot de första bananerna när de anlänt till Sverige och att min mormor hade fått smaka.

Och för ett par veckor sedan gick mamma igenom mormors gamla saker och hittade gammelmorfars och gammelmormors adress på den tiden, då mormor var liten; Kungsladugård.

De bodde här. De levde här. Vi har ingen exakt adress, men, tänk, om jag bor i självaste samma lägenhet?

Det finns rotsystem vi inte känner till, det är jag säker på, stigar vi följer som de som älskar oss från döden en gång trampade upp, och jag mysryser när jag hittar dem, när jag tittar ner och ser att där jag sätter fötterna, där har någon annan redan satt sina.


Svartvitt foto: mormor och morfar på deras bröllop.



Bebisfoto: jag 3 månader



Gruppfoto: mormor i gult, gammelmorfar till vårt vänster, och jag längst ner på kortet.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...