Friday, May 10, 2013

Du behöver inte konvertera ditt manus- Amazon gör det åt dig!

Jag får en del frågor om hur det rent praktiskt går till att publicera e-böcker på Amazon. En av dem är detta med vilken typ av dokumentfil man ska använda sig av.

Svaret är enkelt; du skriver i Word och laddar också upp det så. Amazon är måna om att få in nya böcker hela tiden. De säljer massor av Kindle-plattor och behöver nya böcker i samma omfattning. Amazon sköter alltså konverteringen åt dig! Dock, a word of caution, boken måste vara korrekt formatterad med sidbrytningar, aktiv Table of Content och direktlänkar till framsida TOC och omslag. Glöm dock sidnumrering och val av typsnitt. Kindle-läsarna har det redan inställt efter eget tycke på sina läsplattor. Detta med formattering låter svårare än vad det är, men går på ett kick att läsa sig till på kdp.amazon.com. Innan boken släpps live får du också en preview.

Jag måste bekänna mig höra till skaran "arbetsblyga". Att skriva en hel bok är tillräckligt för mig. Att sedan lägga ned massor av tid på sättning och formattering är verkligen inte min grej. Men att publicera e-böcker med Amazon är verkligen ruskigt lätt.

Frågor på det eller annat Amazon-relaterat?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...