Monday, December 5, 2011

If I can dream


Jag måste erkänna det. Jag dagdrömmer hela dagarna. Varenda hundpromenad går åt till att drömma om författarlivet. Så ibland dyker något extra vackert upp, som ytterligare motiverar mig i mitt skrivande. Idag är det inget mindre än årets julkalender "Tjuvarnas Jul". Har ni sett introt? När det zoomas in över hustaken i vad jag tror är Gamla stan? Ja, vad kan man säga? Vackert kort sagt! Ibland när jag läser en bok eller ser en filmsekvens får jag liksom bara en känsla av att det glöder bakom berättelsen eller från TV-rutan. Samma känsla som jag letar efter mellan raderna och bakom orden när jag själv skriver. "Tjuvarnas Jul" har det där som inte går att sätta ord på, det där extra som någonstans lämnar mig som tittare med tanken; Den här världen skulle faktiskt kunna finnas på riktigt.

När jag drömmer stort stannar jag inte bara vid ett förlagskontrakt. Åh nej, drömma är gratis och sååå härligt. Därför fantiserar jag bland annat om hur filmatiseringen av min egen barnboksserie skulle se ut i rutan. Precis som "Tjuvarnas Jul" tar den plats i Gamla Stan i Stockholm, har lite så där skitigt, spännande Dickens-karaktärer och en massa mystik blandat med trånga gränder, kullerstenar och magi från en svunnen tid. Åh, underbara tanke.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...