Sunday, December 18, 2011

Sammelsurium

Jag har aldrig läst något av Paulo Coelho. Jag ägde "Alkemisten" i några år dock. Den agerade någon typ av prydnad i min lägenhet i Spanien. Jag försökte väl läsa några rader och minns vagt något om en fårahede. Men nej, jag greps inte av de första sidorna och alltså blev det inte läsning. Jag är tydligen antingen hemskt lat eller hemskt kräsen när jag läser- jag måste gripas omedelbums, annars får det vara. Nåväl, igår fick jag en tidig julklapp; Paulo Coelho´s "Ögonblick- Kalender 2012". En färgsprakande almanacka med colombianska Catalina Estradas illustrationer. Jag fingrade på den i Vattumannens bokhandel för några veckor sedan och önskade, önskade, önskade att jag inte hade glömt plånboken hemma. Sen glömde jag av det hela. Jag blev galet glad när jag fick den igår! Det är en typisk "glad-kalender" med olika citat från Coelho´s böcker. I denna färgbomb ska jag nu anteckna allt under år 2012. Jag hoppas få skriva ned spännnade saker angående manus-möten, (så klart!), graviditetsnyheter och roliga resor. (Jag kommer också att ge "Alkemisten" en andra chans...)


Slänger in beskrivning från Adlibris hör också:


"Paulo Coelhos omåttligt populära och efterlängtade kalender för 2012. Tusentals läsare har under åren inspirerats av denne ordens alkemist och njutit av de vackra bilderna. Förra året sålde kalendern slut redan innan julhandeln hade tagit fart. Möt 2012 med ett antal utvalda citat av en av vår tids mest älskade författare, Paulo Coelho."

Otra cosa, talade med en god väninna som är en mästare på att se det som andra inte kan. Vill ni höra hennes svar när jag suckade över denna manus-väntan?

-Det är smånissar som läser dina böcker nu.
-Eh, menar du att de har lämnat det till lektör, kanske?
-Jag vet väl inte. Det är smånissar, såna som inte bestämmer, såna som ger åsikter.
-Jaha. Har de kommit fram till något då?
-Nej, inte ännu. Det är för snurrigt, så många bollar i luften. Du får svar i februari. Mellan den 8-13, gissar jag. Det är något slags möte i mars också. Jag får siffran tre, hela tiden. Du måste vara klar med idén över den tredje boken också. Det är du väl?
-Eh, nja-ja-kanske, eh, okej.
-Skärp dig!

Det slog mig faktiskt när jag filade på synopsis häromdagen att jag, om jag nu hade fått kontakt med förlaget tidigare, inte hade kunnat ge dem den övergripande storyn för den sista delen. Om ett förlag ska satsa på en serie, kan det ju vara fint om manusförfattaren har en liten aning om varåt det bär så att säga. Som tur är har jag det. Nu.

Förra året bad ett av de förlag som ringde mig om just synopsis för bok två. Jag slet mitt hår och fick tre lättare sammanbrott innan jag fick iväg det hela. Denna gången är jag förberedd. Känns bra.

För övrigt har jag gravt överskridit rekommenderat pepparkaksintag, delat säng med en hund som just fått en ny pip-leksak och faktiskt fått ihop en halv design till den första klänningen. Det är en modell som till del är inspirerad från en klänning av en mina favorit-designers, Alvina Valenta. (Galet bra namn också, en av mina nya karaktärer kommer döpas till Alvina!) Tack vare en snutt av filmen "Prinsessan och Grodan" fick jag också några kompletterande bokidéer. 1700-talets New Orléans var ruggigt magiskt med Marie Lavau och hennes boaorm Zombi.

Jag måste också passa på att meddela att fastighetsboomen på Spanska Solkusten kanske är på väg att komma tillbaka. Fick i fredags ett meddelande från en mäklare på kusten som hade bråttom, bråttom med att sälja en två-rummare med stor terrass i Calahonda, (mellan Fuengirola och Marbella), för det fantastiska priset av 100 000 euro! Känner ni någon som vill göra ett klipp har jag bilder och namn på mäklarbyrå.


Hoppas alla haft en vilsam helg!

4 comments:

  1. Själv tycker jag väldigt mycket om Coelhos böcker. Jag har också köpt den kalendern och ser mycket fram emot att fylla den med intressanta och viktiga saker :)

    ReplyDelete
  2. Anneli-Jag har insett att jag måste ge Coelho en ny chans. Ska man starta med Alkemisten?

    ReplyDelete
  3. Jag vet inte om man behöver börja med den. Det finns flera som är bra och de är ganska olika, så det beror nog lite på vad man tycker om för typ av berättelse.

    ReplyDelete
  4. Anneli-Får gå in och känna på böckerna i någon bokaffär, läsa den första sidan och se vad jag fastnar för...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...