Sunday, December 11, 2011

Skrivsöndag

Denna söndag ägnas åt namnval. Ju knasigare, desto bättre. Märkt av min omvärld och det jag såg och läste när jag började skriva min trilogi, kommer de flesta av mina bokkaraktärers namn från Spanien. Nu bor jag inte i Spanien längre. Jag hör inte städmadamer som kallas för Concha, Belén och María-José sjunga när de svabbar marmorgolv, jag ser inte zigenare som sjungande rider iväg i skymningen och jag äter inte längre sofritos och guiso de lentejas. Nu sitter jag istället klistrad framför SVT:s "Tjuvarnas Jul", bläddrar genom tjocka böcker om Sveriges Historia och äter mjuk pepparkaka i min jakt på namn. Namn till starka karaktärer som bl a förvarar flytande guld i en ask på nattduksbordet, kan alla ingredienser till "Fyra Tjuvars Vinäger" utantill och känner till minst en hemlig ingång till Stockholms Slott.



Bästa vännen i tider av skrivande- den mjuka pepparkakan. Denna bakade jag i en vacker form från Nordic Ware; "Holiday Tree".


3 comments:

  1. wow vilken pepparkaka! Själv är jag glad om jag lyckas få till mjuk pepparkaka i muffinsformar...

    ReplyDelete
  2. Vilken underbar kaka och form!
    Lycka till med namnen :)

    ReplyDelete
  3. Caroline och Anneli- Tack! Detta är verkligen den ultimata lat-kakan, den går inte att misslyckas med!Tack gode Gud för papper och skrivdon OCH kakmix!:-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...