Thursday, April 4, 2013

75 nedladdningar av min bok på Amazon! (Efter bara två veckor!)

Stort land= större antal möjligheter att sälja. Det här är varför jag älskar Amazon! Efter endast två veckor på Amazon har boken laddats ned 75 gånger! Det känns helt otroligt. På mitt s k kdp-konto finns nu noteringar om royalty. Wow! (kdp.amazon.com)

Amazon älskar e-böcker. Faktum är att de behöver dem. Man beräknar att antalet Kindle-plattor kommer att fördubbla sig, om inte mer, inom de närmaste åren. Amazon behöver därför fler berättelser, mer information, mer digitala produkter. De kan producera fler Kindle-plattor, men inte berättelser.

För att locka författare erbjuder Amazon en helt fantastiskt sak som heter KDP Select. Under fem dagar per tre månaders period, får man som författare hjälp med marknadsföringen av Amazon mot att man låter sin bok ligga gratis under de dagarna. Detta innebär att Amazon slår på alla sina cylindrar när det gäller att marknadsföra just min bok till rätt personer.

När gratisdagarna är slut, kan man räkna med att flödet och uppmärksamheten som Amazon hjälpt till med, ger riktiga sales.

Jag provade med en gratis dag. Vid lunch loggade jag in på mitt konto och stirrade på summan 14. Helt häpen. Fjorton personer som laddat ned min bok? Kunde det verkligen stämma? Dagen därpå loggade jag in igen. Leendet spred sig över mina läppar. Jag fick 73 nedladdningar sammanlagt på min fria dag! Inte en enda marknadsföringsinsats, bara genom att låta Amazon göra sitt arbete, åt mig.
Efter min gratis dag fick jag sedan två försäljningar och ett lån!

Ja, just det, när Amazon Prime medlemmar lånar min bok, får jag ta del av potten som Amazon månatligen sätter av för gynna författare som går med i KDP Select.(som alltså tillåter fem gratis dagar samt fri utlåning genom Amazon Prime) Royalty per utlånad bok är cirka 2,30 dollar per lån. Hur mycket får man i royalty per såld bok med förlag i Sverige? Någonstans där i närheten också, så det kändes aldrig som ett svårt beslut.

Sitter du på ett strålande manus på engelska? Wait no longer, Amazons självpublicerings verktyg fungerar verkligen! (Jag trodde knappt på det, men nu har jag alltså testat.)

Nästa vecka kommer jag att lägga ut min bok gratis fyra dagar i sträck. Det ska vara det allra bästa för att få riktig fart på Amazons hjälp med marknadsföring. Jag kommer då också att använda mig av egen marknadsföring på alla de sidor som älskar free Kindle downloads. Enligt författare som lyckats på Amazon, kan dessa åtgärder ge tusentals nedladdningar. Om man får 73 nedladdningar på en dag, utan marknadsföring, vad får man då inte på fyra, med marknadsföring?

Nu längtar jag bara tills jag har fler böcker att ladda upp, mer tid att skriva. Jag kommer då att vara ett, eller kanske flera, steg närmare min dröm om att försörja mig som författare. Tack vare det här har det också blivit skoj att skriva igen, underbart skoj!

(Jag bör kanske säga att Amazon kräver exklusivitet- man kan alltså inte sälja vare sig på egen hemsida, Smashwords eller NOOK samtidigt som man är med i KDP Select)

9 comments:

  1. Superintressant! Tack för att du delade med dig av detta! Hur har du gjort när det gäller översättning av boken? Ungefärlig kostnad?

    ReplyDelete
  2. Wow, grej! Stort lycka till med skrivandet!

    ReplyDelete
  3. Jamen hallå? Länk, tack! :) Hur ska man annars hitta den? Och köpa! Hur som, stort grattis!! Jätteskoj! Jag gillar också Amazon.

    ReplyDelete
  4. Vad roligt! Himla trist dock att man inte får ha den till försäljning på annat ställe. Jag hade gärna lagt upp min svenska, eftersom många av mina läsare finns i USA.

    ReplyDelete
  5. Så kul. Nu sitter man här och vill läsa....

    ReplyDelete
  6. Spännande, vilka många, nya vägar det finns att gå! Tack för att du delar med dig. Undrar också hur du gjorde översättningen. Kram!

    ReplyDelete
  7. Wow! Jättekul! Skrev du denna direkt på engelska eller översatte du den? Jag vill läsa!

    ReplyDelete
  8. Jätteintressant. Tusen tack Helena och lycka till med skrivande och försäljning och jaaaa ... länk tack! :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...