Monday, April 15, 2013

Glaciär-event och översatt krimnovell

Semester i en vecka. Så skönt. Själagott. Även om den vackra bilden inför bloggpausen skrek badstrand handlade det faktiskt om en resa till Österrike. Jag har både hunnit med att bo på samma hotell som Mozart en gång i tiden gjorde med sin far i Innsbruck och att titta ut genom alpfönster på högre höjder. I innsbruck ägde Alpinmässan rum och jag sällskapade med maken och övriga familjen i dagarna tre. Sedan var det dags för en riktigt häftig grej; Hannibal, en föreställning på glaciären i Sölden. På 3000 meters höjd såg vi 500 skådespelare spela upp historien om hur Hannibal korsade alperna. Det var så häftigt att jag rös. Helikoptrar, skidåkare med röda ljusfacklor och pistmaskiner som såg ut som de dansade nerför backarna- världens häftigaste event. Hannibal spelas endast en gång per år och vi var så glada att ha kunnat se det.

Efter detta följde en rolig kväll på en verkligt amerikansk diner, laviner som rasade från bergtopparna när solen värmde, goda vänner som bjöd på middag och en helt underbart varm söndag med 25 grader i solen. Halvkul att komma hem till regn och rusk och vildsvinens eviga förstörande av vår gräsmatta idag.
Back to reality.

Jag hann med att översätta min kriminalnovell under tiden mässan i Innsbruck pågick. Detta är alltså den novell som blev upptakten till deckaren med samma namn. Jag har velat publicera den på svenska hur länge som helst, men inte vågat om nu det svenska förlaget skulle nappa. Men, med Amazon, blir det nu alltså snart av på engelska. Och då, kära vänner, ska ni få både foto på omslag och Amazon-länken!

1 comment:

  1. Regn o rusk, det är det som vi bjuder lite extra på här i Sörmland. Välkommen hem, Helena och nu får du berätta mer om alla dina spännande saker som du gett dig in i.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...