Saturday, April 6, 2013

Amazon-inspiration- Hur Amanda, a k a The Kindle Millionaire gick från åratals av refuseringar till bästsäljande författare på 6 månader.

Apropå inlägget om nedladdningarna av min e-bok på Amazon, kommer här lite svar på frågor och funderingar, samt historien som fick mig att öppna ögonen för e-böcker via Amazon i USA.

Nästan alla frågar om översättningen och hur jag gjorde den. Eftersom det handlar om en försökspublicering, valde jag att skapa en helt ny e-bok i how-to genren. Det är inget jag vill ska blandas samman med mitt eminenta författarnamn varför den är och förblir hemlig. Jag skrev den själv på engelska. Det var nästan som att skriva en rapport och troligen galet mycket lättare än att skriva vackert, poetiskt, spännande, medryckande och roligt i en roman eller barnbok.

Jag gjorde det enbart för att se om jag kunde lyckas med alla steg som krävs; formattering och teknik/design samt om det som andra författare rapporterade om angående KDP Select, att det var så lätt, verkligen stämde.

Nu när jag vet att det fungerar och då jag också vet hur svårt det är att hitta en översättare som passar den bok och stämning man vill framhäva, kommer jag att skriva mina böcker på engelska så gott det bara går. Jag kommer sedan att använda mig av en korrekturläsare via någon frilanssida, för att borsta till manus så att språket känns mjukt och följsamt. Det blir troligen både billigare och bättre på det sättet att jag själv sätter stämningen, om än knackigt till en början.

Min favoritöversättare är strängt upptagen och hur mycket jag än lockat och pockat, är det stört omöjligt att anlita honom just nu. Trött på att vänta gör jag nu så här istället.

Först ut blir ett försök med min kriminalnovell, som även är upptakten till deckaren som ett förlag just nu läser i Stockholm. Sedan följer andra projekt. Det kommer bli allt från pekböcker till kriminalberättelser.

För alls som vill ha en underbart fin inspiration tycker jag att ni ska google 28-åriga Amanda Hocking, a k a The Kindle Millionaire. Vi kan nog alla känna igen oss i hennes story. Svenska troll inspirerade henne och nu är hon uppsnappad av ett stort förlag. Trött på alla refuseringar valde hon att själv-publicera en bok för att skrapa ihop 300 dollar till en resa. Hon la ut boken till försäljningen i april 2010. Sex månader senare hade hon inte bara fått ihop 300 dollar utan faktiskt 250 000 dollar, om jag inte minns fel. Hon toppade listorna tillsammans med Stephanie Meyer och Stieg Larsson, helt på egen hand!

Nyckeln till hennes och de andra Kindle miljonärernas framgång är att de publicerat mycket på kort tid. Amanda la ut en bok per månad och till ett väldigt lågt pris; 0.99 dollar. Det gick rasslande snabbt att få fart på försäljningen. Hon gjorde ingen pr annat än att sprida nyheten om hennes bok till bokbloggare.

Bara att börja skriva på engelska alltså!

(PS John Locke blev den förste att sälja en miljon Kindle böcker; 9 titlar och fem månader var allt som krävdes. Nu skrattar han hela vägen till banken.)

Många av oss som har fått positiv respons från förlag, men ändå inte blivit antagna, har enligt min åsikt uppenbarligen skrivit något som är tillräckligt intressant för att hitta läsare. Dags att ta möjligheterna till nya marker om det inte går i Sverige, säger jag och trycker snart på "Ready to publish-knappen" på Amazon igen!

1 comment:

  1. Hmm ... Detta kanske tåls att tittas på. Dels för att bredda fältet, men också för att föra ut sitt namn på andra sidan Atlanten också. Också ... Haha, här sätter jag mig på höga hästar. ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...