Tuesday, April 2, 2013

Uppdatering angående manus hos förlag och min publicering på Amazon

Det verkar som om jag gett upp skrivandet, eller hur? På ett sätt är det riktigt, på ett annat inte alls.

Status för manus hos förlag är:
Deckaren befinner sig hos förlag sedan förra sommaren. I oktober förra året fick jag veta att förläggaren ville att fler på förlaget skulle läsa. En lektör hade då läst manus och jag fick veta att åsikten från denne var "överlag positivt".

Trilogin befinner sig hos ett stort förlag och ett litet. Det lilla förlaget är mycket positivt men kan inte ta beslut förrän i slutet av året. (Suck). Det stora förlaget har massor att göra men har hört av sig för att berätta att de läser så snart de hinner.

Det är intressant att få bekräftat gång på gång att förlagen oftast bara läser de första 40 sidorna (om ens det ) innan man vet om något ska satsas på eller inte. Pressen att levererar en superstark inledning är därmed given. Även om hela manus naturligtvis ska vara så starkt som det bara är mänskligt möjligt.

Annars då? 

Jag har inte skrivit en rad på del tre i trilogin. Kalla det tjurskallighet, lathet eller att jag har intresse på annat håll. Någonstans bland alla dalar och toppar av förlagsbesked tappade jag lite kärleken till skrivandet av trilogin. Det jag nu gör är istället att satsa på e-böcker på engelska. Det är helt nya berättelser, helt nya karaktärer och det är på engelska.

Innan påsk publicerade jag en bok på Amazon. Det kändes närmast religiöst. Efter alla dessa år av väntan på förlagsbesked kunde jag nu istället bara trycka på en knapp och, som magi, låg boken där på nätet.  
Det har varit ett nedrans slit, men också väldigt roligt, att lära mig allt från skatteregler för utbetalning av royalty, då jag inte är bosatt i USA, till formattering, omslagsdesign och skapandet av nya historier att skriva om. Det svåraste har varit att få till översättning och korrektur. Jag såg det som ett försöksprojekt och publicerar under ett pen name.

Även om inte pengarna regnar över mig känner jag för första gången en lättnad. Jag kan och styr faktiskt över mitt skrivprojekt alldeles själv.

Så. Där har ni the latest från min skrivvärld. Fortsättning följer.

6 comments:

  1. Spännande med publicering på amazon!

    ReplyDelete
  2. Tack Emmelie! Det känns faktiskt jätteroligt, pirrigt liksom! :-)
    Hoppas allt är bra med dig och den lilla och att ni alla hade en fin påsk! Många kramar Helena

    ReplyDelete
  3. Åh så spännande med Amazon! Way to go! The right way to go tror jag! nya tider nya energier nya sätt...
    Vad heter din bok där? eller det kanske är lite hemligt? kram Caroline

    ReplyDelete
  4. Och nu vill vi veta titeln på ditt verk? Jag vill läsa!

    ReplyDelete
  5. Mycket spännande! Lycka till med försäljningen! Kram!

    ReplyDelete
  6. Tack! Jag är helt införstådd med att den digitala vägen är den nya vägen inom bokbranschen. USA ligger före så varför då inte publicera i USA, tänkte jag... Titeln är hemlig och skriven under pen name, så fort jag publicerar under eget namn, får ni alla veta det!
    Mångra kramar till er alla! Helena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...