Friday, December 28, 2012

Internetkonsulter för att sälja böcker- mannen bakom The Secrets enorma succé

Jag håller på att snöa in mig på marknadsföring på nätet. Anledningen är en man som heter Dan Hollings från Arizona. Tack vare hans list inom marknadsföring på nätet fick The Secret en enorm skjuts ut i cybervärlden.

Som ett led i att förstå en aning mer har jag köpt en bok om Google Adwords, en sådan där Dummies-bok, ni vet.

Jag tycks drabbas av något slags behov av att planera marknadsföringskampanjer när det inte tycks hända något i kontakten med förlag och översättare. Knäppt, jag vet. Men det är roande för en gammal copywriter att få spinna lite galna idéer och sen ta sig an dem med mycket humor och en gnutta allvar. Tack vare ett sådant infall hamnade jag i Metro Göteborg inför bokmässan, vilket fick en svensk agent att höra av sig till mig. Lite galenskap kan alltså göra susen. Åtminstone för stunden.

3 comments:

  1. Du, jag tror att du gör helt rätt. Det är en snäv marknad och den som förstår sig på den skaffar sig ett försprång vad gäller att sälja böcker. Så småningom är det du som står på toppen, sanna mina ord!

    ReplyDelete
  2. Ovanliga marknadsföringsmetoder måste man ta till om man är egenutgivare ... :-) En stor portion oräddhet har man också nytta av!

    ReplyDelete
  3. Hanna- Du och jag har ju båda intresse av amerikansk-inspirerade marknadsföring och ja, jag tror att det som råder i USA snart kommer hit. Läste just att e-böcker för barn tredubblats sin försäljningssiffror bara i år. Det dröjer nog inte så länge innan vi ser samma tendenser här.
    Helena- Nu är det verkligen spännande för din del! Vad gör du för att marknadsföra och sälja in din bok? Any hot tips?
    Kramar!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...