Wednesday, September 26, 2012

JK Rowlings agent mailade mig!

När jag för några år sedan gick en copywritingutbildning på Berghs i Stockholm sa en av lärarna att man skulle sträva efter att göra något nytt och oväntat varje gång man presenterade en produkt. En sak som inte är helt lätt.

När det gäller min egen produkt, min barn/ungdomstrilogi, har jag i omgångar funderat över hur jag kan ge mig själv och böckerna de allra bästa förutsättningarna för att manus bli antagna och publicerade. Först och främst är det givet att boken måste vara bra! Lite osvenskt så tycker jag mig ha fått tillräcklig bekräftelse på att jag har kommit på något bra; tre förlag har trots allt hört av sig och meddelat intresse. Så, med det i bakhuvudet har jag skickat manus till alla upptänkliga svenska förlag som ger ut liknande böcker. Men, varför stanna där?

Inledningen av mitt manus är översatt till engelska för att kunna cirkulera även i England och USA. I helgen fick jag mail från JK Rowlings litterära agent; The Blair Partnership!

Deras svar till mig var det längsta någon har kostat på sig i mailväg när det gäller kontakt angående min trilogi. De antog mig inte men främst dessa rader fastnade och sprider nu extra glädje i mitt skrivarhjärta inför den stundande bokmässan:

" We have read this with great interest... We would strongly encourage that you contact as many other agencies as possible... We wish you every success with your writing. "

I skrivande stund letar sig mitt manus fram via snirkliga vägar runt om i Europa och mitt motto har blivit att color outside the lines. För vem vet vad det kan leda till?

10 comments:

  1. Du inspirerar mig att också leta nya vägar och tänka utanför lådan! (Har förresten fixat så att min www.hannalans.se går direkt till min gamla blogg. Enklast så.)

    ReplyDelete
  2. Det där var riktigt, riktigt häftigt! (värt väntan =) )
    Vilken inspirationskälla du är Helena! Jag får energi av att läsa din blogg och om din kämparglöd.

    ReplyDelete
  3. Svincoolt! Och vad driftig du är, blir alldeles peppad av att läsa om dina idéer. Hur smart som helst att sprida utomlands. Bra jobbat och lycka till!

    /Anna

    ReplyDelete
  4. Wow! Hur coolt som helst!!! Och vilken pepp att få ett så bra omdöme! Du kan inte vara långt ifrån att lyckas nu!

    ReplyDelete
  5. Vad roligt att se att så många av er tycker det är roligt med alternativa vägar på vägen mot utgivning! Om ni håller ögonen på den här bloggen imorgon och lite, eh, varannanstans, kan det hända att ni får se mer exempel på vad jag också pysslar med! ;-) Kramar till er alla! /Helena

    ReplyDelete
  6. MEN SÅ ROLIGT! BRA JOBBAT! :-)

    ReplyDelete
  7. Tack kära vänner! Om någon undrar var alltså detta INTE den hemlighet som jag talade om på bloggen igår. Den kommer imorgon! ;-)
    Kramar Helena

    ReplyDelete
  8. Jag är så imponerad över hur du hittar olika vägar för dina manus. Och så är du extremt modig. Häftigt med sådan respons och otroligt peppande inför framtiden. Lycka till! Kram!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...