Wednesday, September 26, 2012

Öppet brev från min huvudkaraktär Wilhelmina till alla läsare

Med anledning av att jag, Helena Biehl, idag uppmärksammas som aspirerande debutant i Metro Göteborgs bokmässebilaga är det på sin plats att min huvudkaraktär i den barn/ungdomstrilogi jag skriver, själv får komma till tals. Vi vill bli antagna och utgivna nu! Jag lämnar därför ordet till Wilhelmina:

Gamla Stan, Stockholm den 27 september 2012

Man har förbjudit mig att skriva de här raderna. Men min pappa är kidnappad och jag har inget val annat än att gå bakom ryggen på de som skyddar mig. Försiktigt har jag smugit ut små fragment av min berättelse på papperslappar och servetter till Helena Biehl. Nu har turen kommit till er, för sanningen är att utan er får min berättelse inte komma ut i ljuset och då kommer inte heller berättelsen att få sitt slut. Och berättelsen måste få sitt slut, annars kanske jag aldrig får återse min pappa.
Jag är rädd. Stockholm döljer en hemlighet som tvingar mig att hålla mig gömd. I hundratals år har hemligheten vandrat genom historien, knapp märkbark för den som inte intresserar sig för mysterier och tid som flytt. Stora kungar har försvarat hemligheten och hållit den säker. Grevinnor har sett till att leda den vidare. Den uppmärksamme finner tecken och ledtrådar i gamla böcker, på gravstenar som ingen längre besöker och i dagböcker som sedan länge förvaras i dammiga arkiv på stora bibliotek.

En dag i maj kom hemligheten till mig. I samma stund togs min pappa ifrån mig.

I mitt knä ligger en gammal bok uppslagen. Den talar om det som en gång varit, det som lämnat spår som endast den listige kan se. Den här boken har kommit att bli både min förbannelse och min räddning. En gång har man försökt mörda mig. Två gånger har man försökt lura mig. Tre gånger kommer jag att berätta min historia.

En släkt som har hållit sig dold för mig och min pappa under hela min uppväxt är nu de enda som hjälper mig. Och så ni, kära läsare.
En del av er kommer kalla min berättelse för spännande, andra kommer att säga att den är en lögn. Jag kallar den för sanningen.

Snälla hjälp mig! Jag väntar på er.
Hälsningar
Wilhelmina

Är du förläggare eller litterär agent och vill hjälpa mig att sprida berättelsen om Wilhelmina?
Hör då gärna av dig till lovableblog@gmail.com Jag kommer att finnas på bokmässan i Göteborg imorgon, fredagen den 28 september. Under armen bär jag på synopsis för den berättelse som Wilhelmina under största hemlighetsmakeri har smugglat ut från sitt gömställe, och jag visar den gärna!
De bästa hälsningar
Helena Biehl

2 comments:

  1. Och det kan du Hanna! I Metro Göteborgs pdf-tidning, sidan 20! ;-) Och om min trilogi, jepp, det ska bli fler sådana här inlägg! Kramar och alla lycka inför bokmässan. (Jag ska försöka lokalisera dig!)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...